Sunday 6 November 2011

IBADAH KORBAN DI KAMPUNG KAMI

Hari ini selepas solat Aidiladha, kami ramai-ramai pakat bergotong-royong menyembelih tiga ekor lembu korban. Satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadah korban. Ibadah korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidil Adha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah. 

Selepas bersembahyang, upacara Ibadah korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.

Selain tiga ekor lembu yang dikorbankan di perkarangan Masjid Annur iaitu masjid di kampung kami, ada dua ekor lagi yang dikorbankan di rumah penduduk kampung ini. Ramailah yang hadir bersama-sama menyembelih, melapah, memotong dan mengagihkan daging korban itu. Masing-masing tahu tanggungjawab yang diamanahkan.

Kami mulakan kerja yang diketuai oleh penyembelih handalan yang juga Iman 1 Masjid Annur iaitu Ustaz Hj. Mohd Sapii Kadar pada pukul 10.30 pagi dan selesai pada pukul 1.00 tengahari. Itulah berkat kerja beramai-ramai, kerja berat menjadi mudah dan senang. Kami mengucapkan terima kasih kepada penduduk Parit Rambai khususnya yang tinggal di Parit Rambai Hilir yang bersama-sama membereskan kerja yang diamanahkan. 

   















No comments:

Post a Comment